Black Friday είναι μία ξενόφερτη καταναλωτική συνήθεια που κατάφερε σε σύντομο χρονικό διάστημα να γίνει μία παγκόσμια αγοραστική συνήθεια και ένας φρενήρης καταναλωτικος οργασμός.

Αν και η αιτία πού αυτήν την μέρα πήρε το όνομά της είναι τελείως διαφορετική και οι απόψεις αντικρουόμενες και χάνονται μέσα στο πέρασμα των αιώνων.

Χρονικά η πρώτη χρήση της λέξης μαύρη Παρασκευή ( Black Friday) φαίνεται να εμφανίζεται στα τέλη του 18ου και αρχές 19ου αιώνα στις νότιες πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών. Εκεί οι πλούσιοι ιδιοκτήτης τεραστίων εκτάσεων γης με πολλούς χιλιάδες σκλάβους επέλεγαν την πρώτη Παρασκευή μετά τι γιορτή των Ευχαριστιών, που ημερολογιακά τοποθετείται προς το τέλος του Νοέμβρη, να δημιουργούν παζάρια και να πουλήσουν τους σκλάβους τους. Λόγω του ότι η θερινή περίοδος όπου οι σκλάβοι δούλευαν πολλές ώρες και καθημερινά στα χωράφια είχε τελειώσει από τον Οκτώβρη και μέχρι τον επόμενο Απρίλιο θα ήταν ζημιογόνοι για τους “ιδιοκτήτες τους” μία και θα έπρεπε να τους ταΐζουν μέχρι τότε, είχαν επινόηση εκείνη την Παρασκευή να τους πουλούν σε πολύ χαμηλή τιμή. Λόγω λοιπόν του ότι συγκεντρώνονταν δεκάδες χιλιάδες σκλαβοι για μία και μόνο μέρα ήταν η αιτία που πήρε το όνομά της η Παρασκευή αυτή από το χρώμα των σκλάβων.

Ένα δεύτερο συμβάν στην αμερικανική ιστορία που χαρακτήρισε μία Παρασκευή ως μαύρη ήταν πολλά χρόνια αργότερα στις 24 Σεπτεμβρίου του 1869 όταν δύο εκατομμυριούχοι της Wall Street προσπάθησα να στήσουν ένα παιχνίδι υποτιμήσεις της αξίας του χρυσού εις βάρος των μικρών επενδυτών. Το κραχ που δημιουργήθηκε εκείνη την Παρασκευή είχε ως αποτέλεσμα την αυτοκτονία εκατοντάδων μικρών επενδυτών. Ακόμα και η οικονομία του ίδιου του Κράτους υπέστη τεράστια ζημιά έστω και για μικρό χρονικό διάστημα. Φήμες λένε ότι εκείνο το χρονικό διάστημα του πανικού μεγάλες ποσότητες από χρυσά κοσμήματα άλλαξαν χέρια σε εξευτελιστικές τιμές.

Για την ιστορία και μόνο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το επιχείρημα αυτών των δύο δεν ολοκληρώθηκε με επιτυχία μία και με παρέμβαση της κεντρικής Τράπεζας μπόρεσε να εξισορροπήσει η τιμή του χρυσού και να μην καταφέρουν να πάρουν τα επιθυμητά κέρδη, Αν και η ζημιά είχε γίνει για τους μικρούς επενδυτές και ο στιγματισμός εκείνης της Παρασκευής είχε πάρει το όνομά του.

Τέλος η επικρατέστερη και μάλλον η πραγματική αιτία που δημιουργήθηκε αυτή ημέρα πωλήσεων, προσφορών και φρενήρης αγορών σύμφωνα με την thevintagenews ξεκίνησε αμέσως μετά το δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο με αφορμή έναν αγώνα αμερικανικού ποδοσφαίρου μεταξύ του στρατού ξηράς και του ναυτικού. Ο αγώνας διεξάγεται πάντα το Σάββατο μετά την ημέρα των ευχαριστιών και απέκτησε τόσο μεγάλη φήμη σε όλη την Πολιτεία της Φιλαδέλφειας με αποτέλεσμα ο συνωστισμός που παρουσιάζονταν λόγω της εκδήλωσης να προκαλεί τεράστια προβλήματα σε ολόκληρη την Πολιτεία. Οι αστυνόμοι της πόλης που αναγκάζονταν να δουλεύουν διπλοβάρδιες έτσι ώστε να φέρουν σε πέρας το κυκλοφοριακό πρόβλημα που είχε παρουσιαστεί αλλά και τις παράνομες δραστηριότητες που συνοδεύουν τέτοιου είδους μεγάλες εκδηλώσεις έδωσαν το όνομα σε εκείνη τη μέρα “Black Friday”.

Οι έμποροι της Φιλαδέλφειας το 1961 θέλοντας να αλλάξουν αυτό το αρνητικό κλίμα της Black Friday έτσι ώστε να μετατρέψουν το αρνητικό συμβάν σε θετική εξέλιξη καθιέρωσαν για εκείνη και μόνο τη μέρα να προσφέρουν τα προϊόντα τους σε προνομιακές τιμές. 

Για τις επόμενες δεκαετίες η ιδέα αυτή των εμπόρων της Φιλαδέλφειας αντιγράφηκε και από άλλες Πολιτείες. Στη δεκαετία του 80 πού ξεκίνησε η έννοια του μάρκετινγκ και των στοχευμένων πωλήσεων η ιδέα του Black Friday έδωσε έναυσμα ώστε να επηρεάσουν θετικά την ψυχολογία του καταναλωτή και να αυξήσει τις πωλήσεις, την εποχή εκείνη, σε προϊόντα υπόδησης, ένδυσης, κοσμημάτων, ρολογιών και γενικά των αξεσουαρ.

Πλέον η συνήθεια είναι παγκόσμια που σε πολλές περιπτώσεις τι βλέπουμε ακόμα και σε μορφή υστερίας ανθρώπων να διανυκτερεύουν έξω από καταστήματα για να προλάβουν να επωφεληθούν των προσφορών τους.

  Τι θα πρέπει να προσέξουμε πριν αγοράσουμε εκείνη τη μέρα

Η μέρα αυτή που αναλογικά είναι η μεγαλύτερη εκπτωτική μέρα του χρόνου και οι τζίροι στα καταστήματα φτάνουν και ξεπερνούν τις μέρες των γιορτών είναι η μέρα που βοηθάει τους επιτήδειους εμπόρους να εξαπατήσουν τους καταναλωτές.

Θα θέλαμε να σας επισημάνουμε κάποιες προτάσεις για να είναι όσο τον δυνατόν πιο ασφαλής και συμφέρουσες οι αγορές για σας.

  1. Πρώτο και σημαντικότερο είναι από πλευράς σας να μην παρασυρθείτε σε αγορές προϊόντων δεν είναι άμεσα στην προτεραιότητα σας το να αγοράσουμε κάτι που απλά είναι φτηνό και θα δούμε πότε θα το χρησιμοποιήσουμε στην πραγματικότητα γίνεται πολύ ακριβό.
  2. Θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί από τα ηλεκτρονικά καταστήματα που επιλέγουμε να κάνουμε τις αγορές μας μία και είναι πολλά εκείνα πού η ύπαρξή τους έχει στόχο την εξαπάτηση μας, πληρώνουμε και δεν παραλαμβάνουμε πότε, πληρώνουμε για γνήσιο και παραλαμβάνουμε ιμιτασιόν (μαϊμού), διπλό χρεώνουν την κάρτα μας έχουμε προβλήματα με την εγγύηση του προϊόντος και πολλά άλλα. Στην περίπτωση αυτή καλό είναι να δούμε αν το ηλεκτρονικό κατάστημα έχει και φυσική παρουσία και επίσης πολύ σημαντικό είναι με ένα τηλεφώνημα στην επίσημη αντιπροσωπεία να ρωτήσουμε εάν το συγκεκριμένο κατάστημα ανήκει στο επίσημο δίκτυο συνεργατών της.
  3. Καλό θα ήταν πολύ πριν από την ημέρα αγοράς να έχουμε κάνει μία έρευνα για να γνωρίζουμε από πριν την πραγματική αξία των προϊόντων που θέλουμε να αγοράσουμε έτσι ώστε να μπορούμε να συγκρίνουμε τις εκπτώσεις που μας προσφέρουν εκείνη τη μέρα.
  4. Μεγάλη προσοχή στην χρήση της πιστωτικής μας κάρτας μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων, δεν είναι λίγες οι φορές που διπλό χρεώνουν το ίδιο προϊόν ή χρεώνουν συγχρόνως ετήσιες συνδρομές σε πολύ μεγαλύτερη αξία.
  5. Θα πρέπει να γνωρίζουμε που δίνουμε προσωπικές πληροφορίες.
  6. Πριν κάνουμε την αγορά μας καλό είναι να ελέγξουμε την πολιτική επιστροφής του προϊόντος και των χρημάτων μας.

Τέλος είναι προτιμότερο να αγοράσουμε κάτι έστω και λίγο πιο ακριβά από ένα φυσικό κατάστημα που γνωρίζουμε παρά να επιλέξουμε τον κίνδυνο της ανώνυμης ηλεκτρονικής αγοράς.

Author giorgos

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.